Éves iskolai programsorozatunkat az októberi élhetőbb, zöldebb környezet kreatív megjelenítése, majd a januári hulladék megelőzési és energiatakarékossági gyakorlatok kipróbálása után, márciusban a tudatosabb vásárlás témájával zártuk. Tematikus iskolai foglalkozás-sorozatunkra március 19–21. között, valamint 26–27-én került sor a programunkban részt vevő öt partneriskolában. A téma feldolgozásában segítségünkre voltak a Tudatos Vásárlók Egyesületének foglalkozásvezetői, akik 5–8. osztályos gyerekekkel járták körül – játékok, beszélgetés, szemléltető gyakorlatok segítségével, 5 tanóra erejéig – az egészségtudatosabb és környezetkímélőbb vásárlási lehetőségeket.
A nap célja az volt, hogy a gyerekekben tudatosuljon, még a leghétköznapibb cselekvéseinkben is számos olyan megoldást választhatunk, amellyel kevésbé terheljük a környezetünket, s takarékosabban, átgondoltabban bánhatunk a természet értékeivel.
S hogy mit is rejt a kifejezés: tudatos vásárlás? A termékek előállítása, tárolása, tisztítása, szállítása, tartósítása, a csomagolásuk módja, majd az utánuk keletkező hulladékok ártalmatlanítása óriási terhet ró a környezetünkre, s közvetve kihat a mi egészségünkre is. Nem mindegy az sem, hogy kik, hol, milyen körülmények között állították elő az egyes árucikkeket, s hogy milyen messziről érkezett hozzánk a termék. Az egészségünk érdekében pedig azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy az milyen összetevőkből áll. Mindent összevetve, a vásárlás egy olyan terület, ahol bárki, a nagyvárosi, panel környezetben lakók is tehetnek valamit a környezetükért – okos döntésekkel, természetesebb, takarékosabb megoldások alkalmazásával.
A nap során a gyerekek részletesen megismerték a tudatos vásárlás 12 aranyszabályát, s nehézségük, kivitelezhetőségük szerint rangsorolták is a jó tanácsokat. Körbejárták, hogy az egyes élelmiszerekből mennyit, s milyen arányban fogyasszunk, ha fontos számunkra az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás, s megismerkedtek az ökolábnyom és a vízlábnyom fogalmával.
Sorra vették az egyes évszakok legjellemzőbb, vitaminban, tápanyagban gazdag idénynövényeit, s szemléltető gyakorlat keretében mérték fel, a behozott zöldségek, gyümölcsök hány kilométert tesznek meg, míg az asztalunkra érnek – hozzájárulva ezzel is a szállításból, a közlekedésből és a hűtésből adódó környezetszennyezéshez. Ismereteket kaptak ahhoz is, mit olvassanak le egy cimkéről, s milyen termékjelzéseket érdemes keresniük az áruk csomagolásán.
A nap zárásaként különböző árucikkehez terveztek egyedi, környezetbarát csomagolást, majd játékos teszttel ellenőrizték az új ismereteiket, s fogadalmakat tettek, egy következő bevásárlásnál mit fognak hasznosítani az elhangzottak közül.
A gyerekek érdeklődését apró, de hasznos kampányajándékokkal, s – a TVE jóvoltából – az oktatásban is felhasználható plakátokkal jutalmaztuk.
A program előzményeiről, a bekapcsolódó iskolákról részletesebben itt olvashatnak>>>
Partneriskoláink:
GAZDAGRÉT-CSIKIHEGYEK Általános Iskola,
Gazdagrét-Törökugrató Általános Iskola,
Lágymányosi Bárdos Lajos Általános Iskola és Gimnázium,
Őrmezei Általános Iskola
Petőfi Sándor Általános Iskola, Gimnázium, Szakközépiskola
A projekt helyszíne: Újbuda.
A Zöld tömbről további fotók itt tekinthetők meg>>>
Zöld Tömb filmtár>>>
A kampányév programjai megtalálhatók a Facebookon.
Információ:
Kiss Gábor Boldizsár – projektmenedzser;
Fogarasi Orsolya – projektasszisztens, fenntarthatósági felelős.
E-mail:
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
,
Projekt-honlap: http://zoldtomb.bmknet.hu/
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.
- Részletek
- Szülőkategória: BMK projektek
- Kategória: Zöld Tömb - élhetőbb panel projekt
- Megjelent: 2012. április 02
- Módosítás: 2012. április 02
- Találatok: 4464