Az ESZA Nonprofit Kft. számos fejlesztést hajtott végre és több tucat, a honlapon elérhető segédletet készített már a szervezetek munkájának elősegítése céljából.
Legfrissebb kiadványa, amely hiánypótló az ellenőrzés és a szabálytalanságkezelés tekintetében, olyan tanácsokkal látja el az olvasót, amelyek segítségével gördülékenyebbé válik a projektvégrehajtás.
A hazai és uniós pályázatok megvalósítása során a projektgazdáknak számos nemzeti és közösségi jogszabálynak, illetve a támogatók által meghatározott további feltételeknek kell megfelelnie.
Az ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. pályázatkezelési feladatkörének nagy részét ezen feltételeknek való megfelelés ellenőrzése teszi ki. A pályázó szervezetek számára legfőképpen a bonyolult jogi háttér értelmezése és az annak való megfelelés okoz nehézségeket.
A támogatások ellenőrzésével kapcsolatosan eddig olyan útmutató nem került kiadásra, amely kifejezetten a pályázóknak szól, és bemutatja a helyszíni ellenőrzések és a szabálytalanságok kezelése mellett a jellemző hibákat is. A pályázati felhívásokhoz kapcsolódó útmutatók, dokumentumok – jellegüknél, terjedelmüknél fogva – szintén nem adnak választ a támogató képviseletében eljáró szervezetek ellenőrzési módszereire, annak ellenére, hogy a támogatási szerződések megkötését követően – sok tekintetben azt megelőzően is – ezen szervezetek fő feladata az ellenőrzés.
Ez vezetett oda, hogy az ESZA Nonprofit Kft. elkészített egy olyan útmutatót, aminek használata gördülékenyebbé és mindkét fél számára hatékonyabbá teszi az ellenőrzés folyamatát. A kiadványt haszonnal forgathatják számos civil szervezettől kezdve a kis- és középvállalkozásokon át a pályázati tanácsadással, pályázatírással foglalkozó vállalkozások is. Mindemellett az intézményrendszer dolgozói által is alkalmazható.
Az útmutató az ESZA honlapján „Helyszíni ellenőrzési és szabálytalanságkezelési útmutató” címen található meg.
Leggyakrabban előforduló hibák
Az esetek túlnyomó részében dokumentációs problémák okozzák a szabálytalanságot, az ESZA Nonprofit Kft. által kezelt pályázatok zöme ugyanis utólag nem ellenőrizhető fizikailag, a tényleges végrehajtás csak a dokumentumok alapján követhető nyomon (pl.: képzések, tréningek, rendezvények). Ilyenkor a nem megfelelő dokumentumok nem képesek alátámasztani a szerződésszerű teljesítést. Jellemző hiba lehet például a jelenléti ívek ellentmondásossága (egy személy több helyen van egy időben), a záradékolás hiánya (a benyújtott számlákat záradékolni kell, ezt rendszerint elmulasztják a kedvezményezettek), vagy a dokumentumok eredeti példányainak elvesztése.
Miért van szükség ellenőrzésre és szabálytalanságkezelésre
A hatályos jogszabályok szerint közpénz terhére abban az esetben nyújtható támogatás, ha azt a támogatás céljának és feltételeinek megfelelően használják fel. Az ellenőrzés és a szabálytalanságkezelés azon információk megszerzését jelenti, hogy a pályázat valóban megvalósította-e célját, és ezen célt a támogató által meghatározott feltételeknek.
Forrás: Mobilitas.hu
- Részletek
- Szülőkategória: Közművelődési szakmai információk
- Kategória: Közművelődési szakmai pályázatok
- Megjelent: 2009. szeptember 02
- Módosítás: 2009. szeptember 02
- Találatok: 2238